Țară, țară, vrem “agro-antreprenori”

Antreprenori, agricultura are nevoie de voi. 

Nu doar ca să puneți osul la treabă, ci și ca să vă creșteți generațiile viitoare de oameni cu care veți lucra. Fie cei care vor fi la butoane în fermele voastre, fie cei care vor gândi strategii și alte politici, fie cei cărora le veți lăsa pământurile, visele și planurile de afaceri când vă veți retrage în Maldive.

În ultimii 10 ani, educația agricolă a fost într-un continuu declin. Doar 57 de licee tehnologice din România se califică azi ca fiind preponderent agricole, în rest, în învăţământul profesional şi tehnic ponderea specializărilor agricole fiind nesemnificativă. 

Tinerii nu mai sunt încurajaţi să urmeze astfel de meserii, deşi vorbim despre un domeniu competitiv şi profitabil. Dar ce vă spunem noi, știți mai bine ce înseamnă să cauți un tehnolog cu liceu agricol sau un șef de fermă cu studii superioare altele decât politehnică.

Citește și: 4 motive pentru care microfinanțarea este de un real ajutor pentru comunitățile rurale din România și din lume

România este țara din UE cu cea mai mare proporție din populație care lucrează în agricultură, dar din păcate suntem și în topul vârstei și a lipsei de educație agricolă în rândul fermierilor. Aproape 97% dintre fermieri au doar experiență practică agricolă, dar mai îngrijorător este faptul că și în cazul tinerilor manageri de exploatații agricole (sub 35 ani), o covârșitoare proporție de 89,6% au doar ”școala vieții” în agricultură, arată datele agregate de Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE). 

Toate acestea se traduc într-o productivitate a muncii în agricultură de patru ori mai scăzută decât în UE. 
Potrivit unui sondaj realizat de CRPE la finalul anului trecut, principalele cauze ale declinului învăţământului agricol sunt metodologia învechită, lipsa de finanţare -  dotările laboratoarelor şi ale fermelor liceelor sunt depăşite, nu există stimulare sub formă de burse în rândul elevilor şi nici suficiente parteneriate cu ferme agricole pentru practică. Nici la capitolul promovare educaţia agricolă nu stă foarte bine.

Dimensiunea practică a învățării în agricultură este un subiect extrem de dezbătut. Fie că vorbim despre calitatea procesului de învățare sau despre atractivitatea liceelor agricole pentru elevi și părinți,

Citește și: Întâlnirea cu furnizorul de bani. Educație antreprenorială

Conform rapoartelor Comisiei Europene, în 2017 doar 10% dintre elevi erau înscriși în programe care combinau învățarea la școală cu învățarea la agentul economic. Iar pentru specializarea agricolă lucrurile stau chiar mai rău. 

Câțiva parametri în acest sens, din ultimul raport al CRPE, Cum revitalizăm învățământul profesional și tehnic agricol din România:

  • Una din zece școli cu clase de agricultură nu are parteneriat de practică cu niciun agent economic; 
  • Trei din zece școli au doar un parteneriat; 
  • Doar 311 elevi studiază agricultură în sistem dual. 

Cu alte cuvinte, cea mai mare provocare în domeniul învățământului profesional și tehnic din România rămâne în continuare cuplarea lumii educației de cea a muncii.

De aceea țara are nevoie de voi, agro-antreprenori. Să vă deschideți fermele, plantațiile, grajdurile pentru cei care vin după voi și care au nevoie să învețe și practică, nu doar teorie. Are nevoie de voi să le fiți mentori și să le transmiteți dragostea voastră pentriu pământ și pentru roadele lui.

Citește și: Ce contează mai mult pentru bancă, experiența oamenilor sau cifrele? 7 lucruri importante la care se uită finanțatorii

Acești tineri provenind mai ales din mediul rural trebuie să afle de la voi că agricultura este un domeniu competitiv şi profitabil, că reprezintă o reală şansă, că pot avea siguranţa unui loc de muncă bine plătit încă de la absolvirea studiilor. 

Pentru că piaţa forţei de muncă trece printr-o criză severă privind muncitorii calificaţi în agricultură. Pentru că tinerii fără posibilităţi nu vor mai fi nevoiţi să lucreze în fermele din Italia, Spania, Germania sau Olanda, la mii de kilometri depărtare de familii. 

Citește și: Micile afaceri în era COVID: 5 strategii creative testate de micii antreprenori

Pentru că vor putea prelua şi duce mai departe cu succes afacerile agricole de familie sau vor putea relua cultivarea terenurilor moştenite, lăsate pârlog în ultimii ani. Şi mai ales pentru că, tinerii cu potenţial, dar fără posibilităţi financiare vor putea să urmeze o facultate şi să îşi pună pe picioare propriile ferme. Vor studia antreprenoriatul şi vor fi îndrumaţi şi finanţaţi pentru a cunoaşte succesul.

Pentru că Patria Credit crede în potenţialul sectorului agricol şi al antreprenorilor din agricultură. Iar când găsim terenuri fertile (educaţia agricolă), alegem cu grijă seminţele (proiectele pe care le finantăm), le plantăm (oferim consultanţă pentru implementarea lor) şi le îngrijim (le finanţăm), aşa încât să culegem împreună roade bogate (punem pe picioare afaceri de succes). 

Azi vă recomandăm, dragi antreprenori să urmăriți inițiativele consorțiului Creștem prin educație agricolă (CEA), un program finanțat de Romanian-American Foundation (RAF) și derulat de un consorțiu de organizații din care fac parte Fundația World Vision România, Juniro Achievement România, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă și Centrul Român de Politici Europene. În ultimii 6 ani, eforturile CEA s-au concentrat pe redarea importanței învățământului tehnic din domeniul agriculturii în pregătirea specialiștilor. Campaniile CEA ăși propun să îmbunătățească performanța (meotdele de predare, conectarea cu mediul de business, activitățile extrașcolare, soluțiile de e-learning), dar și promovarea liceelor agricole înscrise în program. Peste 50 de licee tehnologice cu profilul agricultură din întreaga țară beneficiază azi de suportul și know-how-ul consorțiului.

Haideți să punem împreună umărul și să ținem în viață aceste licee. Ba nu, haideți să le facem dorite de tot mai mulți tineri de la țară.

Citește și:

Programul IMM Invest continuă și în 2021

Persoană juridică? Obține finanțare pentru planurile tale printr-un credit fără garanții