Securitate bancară - cum identifici un mesaj suspect!
Protejează-ți finanțele: cum identifici și cum reacționezi atunci când primești un mesaj suspect din partea băncii.
Ți s-a întâmplat vreodată să primești un email sau un SMS care te-a făcut să te oprești și să te întrebi dacă este autentic sau nu? Probabil că în acel moment un sentiment de îngrijorare și-a făcut simțită prezența. Este un mesaj legitim sau este o încercare de fraudă? Te-ai gândit că e mai bine să lași lucrurile așa, să nu deschizi mesajul. Dar dacă era o comunicare din partea băncii pe care ar fi trebuit să o cunoști? Cum ar trebui să procedezi?
Trăim în lumea tehnologiei și a tranzacțiilor bancare online, așa că primirea unui mesaj suspect din partea băncii ar putea fi o experiență obișnuită. Este însă important să reacționezi cu calm, având în același timp o atitudine precaută. Poți deschide mesajul, trebuie să ai însă grijă la modul în care reacționezi la acesta. Așa vei putea face diferența între a te proteja și a deveni victima unei fraude financiare.
Odată ce ai învățat să identifici mesajele suspecte și știi cum să le răspunzi, poți sta liniștit: vei putea adopta atitudinea potrivită vizavi de fiecare mesaj. De cele mai multe ori, atitudinea potrivită este ignorarea acestora, iar dacă îți par importante – verificarea informațiilor direct cu banca ta.
Cum identificăm mesajul suspect?
Identificarea unui mesaj care în aparență a fost trimis de către bancă, dar în realitate are un cu totul alt expeditor, poate fi crucială pentru protejarea securității și a finanțelor tale. Iată câteva sugestii despre cum poți identifica un astfel de mesaj, ce ar putea fi în spatele unei tentative de fraudă bancară:
- Mesajul vine de la o sursă pe care nu o cunoști. Dacă vorbim despre un email, adresa va fi alta decât cea a băncii. Atenție, aceasta poate fi asemănătoare, tocmai pentru a te induce în eroare - dar nu identică.
- Un eventual link către un site web ar trebui să îți atragă atenția. Verifică atent și de această dată adresa link-ului – pentru a te induce în eroare, aceasta poate fi extrem de asemănătoare cu cea a băncii. Deseori, diferă doar o literă. Poți verifica dacă mesajul folosește adrese securizate de tipul https:// (S= SECURIZAT) și nu http://.
- Fii atent și la gramatica și ortografia mesajului. Deseori, aceste mesaje sunt scrise cu diverse greșeli. Banca ta se va asigura mereu că trimite mesaje corecte din punct de vedere gramatical.
- Eventuale presiuni sau amenințări trebuie să îți atragă imediat atenția. Dacă mesajul încearcă să te determine să acționezi rapid, fără să gândești, ar putea fi o tactică de manipulare. Evită să cazi într-o asemenea capcană.
- Raportează mesajele suspecte: Dacă ai dubii cu privire la autenticitatea unui mesaj, raportează-l băncii tale și autorităților pentru investigație suplimentară.
Care este atitudinea pe care trebuie să o adopți?
Iată și o serie de recomandări cu privire la atitudinea pe care trebuie să o adopți încă din momentul în care ai primit un mesaj din partea băncii tale sau din partea unei alte bănci. De cele mai multe ori, un mesaj fraudulos are ca scop obținerea de date personale, acestea putând fi utilizate ulterior, în anumite situații.
Există situații în care sunt utilizate chiar tehnici de manipulare pentru obținerea diverselor date despre tine. Un caz clasic este cel al unei aparente urgențe. Te sună un pretins funcționar bancar și îți spune că a existat o tentativă de fraudă și banii din contul tău au dispărut. Pentru a-i recupera, trebuie să oferi date precum parolele sau diverse date de identificare. În niciun caz nu le oferi! Banca nu va solicita acest lucru prin intermediul unui simplu apel telefonic. Acest tip de situații se rezolvă cu implicarea autorităților și identificarea persoanelor cu care intri în contact – în niciun caz telefonic! În plus, având în vedere numeroasele măsuri de securitate pe care o bancă le ia, este extrem de puțin probabil ca așa ceva să se întâmple.
Ce să faci atunci când primești un mesaj care te îndeamnă să acționezi într-un fel sau altul?
- Dacă este un email, studiază cu atenție numele de domeniu al celui care trimite mesajul, modul în care arată link-ul primit și asigură-te că acesta coincide cu adresa băncii tale. Verifică atent denumirea: nu vrei să vezi litere inversate sau o denumire extrem de apropiată de cea a băncii, dar nu aceeași.
- Fii atent la exprimarea folosită în mesaj. De multe ori, mesajele frauduloase au greșeli gramaticale sau de ortografie. Acestea pot folosi un limbaj agresiv sau presant pentru a ne determina să acționăm rapid și fără să gândim.
- Dacă vorbim despre un email căruia intenționezi să îi răspunzi, verifică atent adresa acestuia. Aceasta ar putea diferi de cea a băncii printr-o singură literă.
- Dacă emailul ți se pare suspect, poți oricând contacta banca direct pentru a te interesa de mesajele transmise. În momentul în care raportezi acest lucru băncii tale, o ajuți să ia măsurile necesare în combaterea fraudelor și a proteja alți clienți.
Bunul simț acționează și în acest caz: dacă intuiția îți spune că mesajul este un spam sau o tentativă de fraudă, foarte posibil să fie. Acționează cu prudență și nu da curs solicitărilor înainte de a verifica informațiile pe care le primești.
Ce să nu faci?
- Nu oferi niciodată informații personale: O bancă legitimă nu solicită niciodată informații personale sau financiare prin e-mail, SMS sau telefon. Vorbim aici despre parole, numere de cont sau date de identificare personală (CNP, numărul cărții de identitate etc). Reține că de multe ori motivul trimiterii acestor mesaje este chiar obținerea acestor date, pentru ca ulterior expeditorul să poată avea acces, eventual, la conturile tale bancare. Băncile nu solicită aceste informații confidențiale sau personale prin intermediul telefonului, emailului sau a mesajelor text.
- Evită să deschizi un mail dacă adresa de pe care sunt trimise pare suspectă.
- Nu răspunde unui mesaj suspect și nici nu da click pe link-urile incluse în el. Un simplu răspuns va confirma celui care a trimis mesajul că adresa ta de e-mail sau numărul tău de telefon sunt active și pot fi folosite pentru alte tentative de fraudă.
- Nu accesa link-uri sau atașamente suspecte. Evită să dai clic pe link-urile incluse în mesajul suspect. Nu descărca atașamente și nici nu deschide fișiere executabile (.zip, .exe, .bat, .bin) sau să descarci atașamentele. Acestea ar putea conține malware sau ar putea duce către site-uri web frauduloase care încearcă să fure datele tale personale sau bancare.
- NU instala aplicații din surse necunoscute pe dispozitivele tale mobile și nu transmite niciodată date personale sau informații cu privire la elementele de autentificare.
- NU folosi același nume de utilizator și / sau parolă pentru contul de e-mail personal și pentru cel de serviciu. Asociază fiecărui cont date de conectare unice.
- NU memora numele și parolele de utilizator prin facilități de tipul “Autocomplete” oferite de majoritatea programelor browser.
- Instalează un program tip firewall pentru a bloca accesul programelor neautorizate de pe Internet la calculatorul sau telefonul tău.
- Schimbă periodic parolele de acces la serviciile bancare, la un interval de 1-3 luni (parola trebuie să conțină minim 12 caractere, diferite majuscule, minuscule, cifre, caractere speciale de ex. #, &, %, $, @, fără legătură cu tine: nume, data nașterii etc. sau cu instituţia/ compania în care activezi).
Toate aceste recomandări te vor ajuta să identifici să acționezi corespunzător atunci când primești un mesaj ce ar putea fi în spatele unei tentative de fraudă.
Citește și: Cum ne impactează transformarea adusă de tehnologie și ce înseamnă servicii bancare 100% online.