Aspecte generale

În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază, Patria Bank (denumită in cele ce urmează „Banca”) pune la dispoziția consumatorilor, persoane fizice, rezidente și nerezidente urmatoarele pachete în moneda RON:

  • Pachetul Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienți Vulnerabili[>1] din punct de vedere financiar
  • Pachetul Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienți Nevulnerabili[>2] din punct de vedere financiar

Servicii gratuite

Pentru clienții vulnerabili

Pachetul Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienți Vulnerabili cuprinde următoarele servicii gratuite:

  • Deschiderea, administrarea și închiderea contului de plăți;
  • Depunerea de fonduri în respectivul cont;
  • Retrageri de numerar (de la ghișeele Băncii);
  • Retrageri de numerar de la ATM-ul oricărei bănci din România;
  • Primele 10 operațiuni/lună efectuate pe teritoriul Uniunii Europene dintre cele enumerate în continuare: operațiuni de plată prin card, inclusiv plăți online, transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plată) la ghișeele Băncii și prin facilitățile online ale Băncii și ordine de plată programate la terminale bancare, ghișeele Băncii și facilitățile online ale Băncii.

Accesul la pachetul de cont de plăți cu servicii de bază pentru clienți Vulnerabili nu este condiționat de contractarea unor produse sau servicii suplimentare.

Pentru clienții nevulnerabili

Pachetul Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienți Nevulnerabili cuprinde următoarele servicii gratuite:

  • Deschiderea și închiderea contului de plăți;
  • Depunerea de fonduri în respectivul cont;
  • Retrageri de numerar (de la ghișeele Bancii);
  • Retrageri de numerar de la ATM-ul oricărei bănci din România și din Uniunea Europeană.

Accesarea contului de plăți cu servicii de bază

Are acces la un asemenea produs bancar, persoana fizică ce îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

  1. Nu deține, la momentul solicitarii, un alt cont curent la nicio altă instituție de credit din România, sau, după caz, a deținut un asemenea cont, însă, i-a fost notificată închiderea contului (cu prezentarea notificării transmisă în acest sens).
  2. Este rezident în mod legal în Uniunea Europeană, inclusiv persoanele fizice care nu au o adresă stabilă și solicitanții de azil și persoanele fizice cărora nu li s-a acordat permis de ședere, dar expulzarea sa nu este posibilă din motive de fapt sau de drept.
  3. Îndeplinirea condițiilor mentionate mai sus se constată de către Bancă pe baza Declarației pe proprie răspundere ce se regăsește în Cererea de produse și servicii bancare persoane fizice - secțiunea Cont de plăți cu servicii de bază în lei.

În urma completării întregii documentații aferente deschiderii de cont de plăți cu servicii de bază, Banca va aproba sau va refuza cererea solicitantului, informând consumatorul în termen de cel mult 10 zile lucrătoare după primirea unei cereri complete. În cazul unui refuz, Banca asigură imediat informarea consumatorului, în scris și gratuit, cu excepția cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate națională și de ordine publică sau prevederilor Legii nr. 129/2019 cu modificările si completările ulterioare. Banca refuză deschiderea unui cont cu servicii de bază și în cazul în care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispozițiilor privind prevenirea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului, conform Legii nr. 129/2019. De asemenea, în caz de refuz, Banca va asigura consilierea cu privire la procedura de depunere a unei plângeri împotriva Băncii, indicând datele de contact relevante.

Tarife și comisioane

Clienți vulnerabili

Tarife și comisioane aplicabile Pachetului Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienții vulnerabili din punct de vedere financiar:

Servicii incluse în pachet Tarife aplicabile
Deschidere cont Gratuit
Administrare cont Gratuit
Închidere cont Gratuit
Depunere fonduri în cont Gratuit
Retragere numerar (la ghișeele Băncii) Gratuit
Retragere numerar (la ATM-urile/MFM-urile proprii și Euronet, la ATM-urile altor bănci din România) Gratuit
Retragere numerar (la ATM-urile altor bănci din străinătate) Conform Listei de Tarife și Comisioane PF în vigoare
Operațiuni de plată prin card, inclusiv plăți online, transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plată) la ghișeele Băncii și prin Internet & Mobile Banking și ordine de plată programate la terminale bancare, ghișeele Băncii și prin Internet Banking. Primele 10 operațiuni lunare prin utilizarea serviciilor sunt GRATUITE.
Restul operațiunilor se comisionează la nivelul standard aplicabil conform Listei de Tarife și Comisioane PF a Băncii.

Clienți nevulnerabili

Tarife și comisioane aplicabile Pachetului Cont de plăți cu servicii de bază pentru clienții nevulnerabili din punct de vedere financiar

Servicii incluse în pachet Tarife aplicabile
Deschidere cont Gratuit
Administrare cont Gratuit
Închidere cont Gratuit
Depunere fonduri în cont Gratuit
Retragere numerar (la ghișeele Băncii) Gratuit
Retragere numerar (la ATM-urile/MFM-urile proprii și Euronet, la ATM-urile altor bănci din România) Gratuit
Retragere numerar (la ATM-urile altor bănci din străinătate) Gratuit
Operațiuni de plată prin card, inclusiv plăți online Gratuit
Transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plată și ordine de plată programate), la ghișeele Băncii - intrabancare Intervale valorice (lei) Comision/operațiune
<=100 2,5 lei
100,01 – 500 2,5 lei
500,01 – 5.000 2,5 lei
5.000,01 – 20.000 2,5 lei
20.000,01 – 49.999,99 3 lei
>=50.000: 3 lei
Transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plata și ordine de plată programate), la ghișeele Băncii - interbancare Intervale valorice (lei) Comision/operațiune
<=100 3,5 lei
100,01 – 500 3,5 lei
500,01 – 5.000 4 lei
5.000,01 – 20.000 6 lei
20.000,01 – 49.999,99 7.5 lei
>=50.000: 20 lei
Transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plată și ordine de plată programate), prin Internet Banking - intrabancare Intervale valorice (lei) Comision/operațiune
<=100 Gratuit
100,01 – 500 Gratuit
500,01 – 5.000 Gratuit
5.000,01 – 20.000 Gratuit
20.000,01 – 49.999,99 Gratuit
>=50.000: Gratuit

Transferuri de credite la terminale bancare (ordine de plata si ordine de plata programate), prin Internet Banking – interbancare

Intervale valorice (lei) Comision/operațiune
<=100 1,5 lei
100,01 – 500 2 lei
500,01 – 5.000 2 lei
5.000,01 – 20.000 3 lei
20.000,01 – 49.999,99 4 lei
>=50.000: 10 lei

Schimbarea încadrării în categoria de client vulnerabil/nevulnerabil

În situația în care veți deschide un alt cont de plati cu servicii de bază la o altă instituție de credit din România, aveți obligația să anunțați de îndată Banca.

De asemenea, în situația în care nu mai este indeplinită calitatea de consumator vulnerabil din punct de vedere financiar astfel cum este stabilit prin Legea nr.258/2017, cu orice modificări ulterioare, consumatorul se obligă să anunțe Banca de îndată.

În cazul în care solicitantul a deținut calitatea de consumator vulnerabil din punct de vedere financiar, dar pe parcursul derulării relației contractuale cu Banca nu mai sunt îndeplinite criteriile de vulnerabilitate, veți beneficia de tarifele și comisioanele aferente clienților nevulnerabili.

Închiderea contului de plăți cu servicii de bază

În conformitate cu prevederile Legii nr.258/2017, Banca poate decide în mod unilateral încetarea contractului-cadru privind accesul la un cont de plăți cu servicii de bază numai în cazul în care este indeplinită cel puţin una dintre condițiile de mai jos:

a. consumatorul a utilizat în mod deliberat contul de plăți cu servicii de bază în scopuri ilegale;

b. nu a fost efectuată nicio operațiune în contul de plăți de peste 24 de luni consecutive;

c. consumatorul a furnizat informații incorecte pentru a obţine contul de plăți cu servicii de bază, în cazul în care furnizarea informațiilor corecte nu ar fi permis obţinerea unui astfel de drept;

d. consumatorul nu mai este rezident legal in Uniunea Europeană;

e. consumatorul și-a deschis ulterior un al doilea cont de plăți la o instituție de credit în România, care îi permite să utilizeze serviciile enumerate la art. 48 alin. (1) din Legea nr.258/2017.

În cazul în care Banca decide încetarea contractului privind un cont de plăți cu servicii de bază din unul sau mai multe dintre motivele prevăzute la lit. b), d) și e) de mai sus, aceasta va informa clientul, în scris și gratuit, cu privire la motivele și justificarea acestei încetări, cu cel puţin două luni înainte de data la care încetarea își produce efectele, cu excepția cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate națională și de ordine publică.În cazul în care Banca decide încetarea contractului pentru motivele menționate la lit. a) și c) de mai sus, încetarea va produce efecte imediat.

Proceduri de soluționare extrajudiciară a diferendelor

În vederea soluționării eventualelor neînțelegeri cu Banca, vă puteți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB) în conformitate cu prevederile Ordonanței de Guvern nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți sau puteți apela, de asemenea, la mecanisme extrajudiciare de reclamaţie și despăgubire, în conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator.

ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului
Adresa: Bulevardul Aviatorilor, nr 72, sector 1, București, România
Telelefon: +4-021-312.12.75 / Fax +4-021-314.34.62
E-mail: office@anpc.ro
Website: https://anpc.ro

CSALB

Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar
Adresa: Strada Sevastopol nr. 24, sector 1, București, România
Telefon: (021) 9414
Website: https://www.csalb.ro

Informații suplimentare

Pentru informații suplimentare și clarificări despre Contul de plăți cu servicii de bază ne puteți contacta la:

Note

[<1]Clienți vulnerabili din punct de vedere financiar - clienții al căror venit lunar nu depășește echivalentul a 60% din câstigul salarial mediu brut pe economie, previzionat în ultima prognoză macroeconomică, publicată de către Comisia Națională de Prognoză în anul 2024 pentru anul 2025, sau al caror venit din ultimele 6 luni nu depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie. La data prezentei, 60% din câstigul salarial mediu brut pe economie este de 5172de lei.

[<2]Clienții nevulnerabili din punct de vedere financiar, al căror venit depășește echivalentul a 60% din câstigul salarial mediu brut pe economie, previzionat în ultima prognoză macroeconomică, publicată de către Comisia Națională de Prognoză în anul 2024 pentru anul 2025, sau al căror venit din ultimele 6 luni depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie. La data prezentei, 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie este de 5172de lei.

Solicită produsul