Harta schimbării

”Ieșim mai puternici din criză sau deloc?” este o întrebare pe care o primesc des în această perioadă de la antreprenori și producători media. Sunt șanse mari să fi văzut suficiente dezbateri pe această temă cu cifre, analize, presupuneri și tot felul de argumentații. Cert este că, încă, nu e sfârșitul lumii și omenirea va merge mai departe. 

Cum o vom face la nivel de business?

Mă străduiesc să răspund scurt, obiectivul fiind să te provoc să începi să reflectezi la ceea ce îți voi împărtăși în acest articol:

  • puține companii, da, vor ieși mai puternice; sunt optimist că vor fi suficiente pentru însănătoșirea mediului antreprenorial și, bineînțeles, a societății;
  • o parte dintre companii, însemnată, deloc, adică nu va supraviețui; totuși, după cum bine știm, nu e garantat nicăieri dreptul unei companii de a exista la nesfârșit;
  • și cele mai multe companii vor ieși la limită, cu resurse decimate și o vor lua de la capăt, epuizate.

Citește și: Managementul crizei în afaceri - transparență și solidaritate

Bun, dar ce putem face în această perioadă?

  • Să învățăm! Este singurul lucru pe care îl putem face cu toții, indiferent că supraviețuim sau nu, astfel încât să ne luăm lecția și să mergem mai departe.
  • Să ne adaptăm! Cum facem să fim relevanți în continuare pentru clienții noștri?
  • Să inovăm! Cum îmbunătățim viața celor pe care îi servim?

Cum putem începe schimbarea?

Am aflat de la bunul meu prieten, Dan Mocanu – Arhitect de inovație, un instrument din Blue Ocean Strategy, pe care îl poți aplica atât pentru obiectivele personale, cât și pentru cele de business.

Harta schimbării are 4 acțiuni simple și relevante, care au ca scop:

  • să crească ROSTUL/VALOAREA în ceea ce faci prin acțiunile Crește și Creează;
  • să reducă EFORTUL depus / COSTUL de producție prin acțiunile Reduce și Elimină.

Este un instrument puternic pe care îl folosesc împreună cu clienții, pentru a-și stabili acțiuni clare pe care le pot face pentru a reduce costurile în companie, dar și pentru a crește valoarea oferită. Am un scurt exemplu adaptat acestei perioade, de la care poți pleca în designul propriei tale hărți a schimbării:

Citește și: Strategia financiară, la raport

COST:
Elimină non-valoarea din afacerea ta! Începi cu linii de business/produse neprofitabile, continuă cu partenerii toxici (clienți și furnizori) și renunță la angajații nepotriviți cu viziunea, misiunea și valorile companiei.
Reduce costurile! În același timp, ai grijă de oameni, bani și parteneri cheie.

VALOARE:
Fii relevant pentru clienții tăi! Crește-le valoarea oferită!
Inovează! Creează produse/servicii relevante, piețe, canale de comunicare, vânzare și distribuție.

Pe data viitoare,

Adi

Articol realizat de Adi Ploscaru (www.adiploscaru.ro)

Citește și: Afacerea ta și pandemia COVID-19 – o criză de încredere?

Newsletter Patria

Înscrie-te pentru a primi, periodic, informări legate de articolele și produsele noastre.